عوامل پنچ‌گانه‌ای که بشار اسد را در مبارزه با مخالفانش پيروز خواهد گردانيد
برگردان: احمد مزارعی برگردان: احمد مزارعی

منبع: نوول آبزرواتور
۱۲ اکتبر ۲۰۱۱

اين مجله خلاصه‌ای از گزارشی را که يک کميتۀ دولتی در اسراييل برای ارزيابی از وضعيت سياسی سوريه و عمل‌کرد بشار اسد برای بقاء خود و غلبه بر مشکلات موجود، در پيش گرفته را مورد بررسی قرار داده و در پايان نتيجه‌گيری نموده که پنج عامل وجود دارد که باعث پيروزی بشار اسد خواهد گرديد.

پنج عامل مزبور که شامل مسائل و مشکلات نظامی، اقتصادی، سياسی و دموگرافيک می‌باشد، آن‌چنان است که بشار اسد را قادر خواهد کرد تا بر ناآرامی‌های موجود غلبه کرده، و بتواند همچنان در سوريه به حکومت خود ادامه بدهد. عوامل پنچگانه به قرار زير می‌باشند:

۱- علی‌رغم بعضی شکاف‌های محدود، ارتش هم‌چنان در کنار دولت و رياست جمهوری ايستاده و مخالفت خود را با مخالفان دولت نشان داده است. ارتش سوريه مشابه آن‌چه که در مصر و تونس اتفاق افتاد عمل نکرده است.

۲- جنبش‌های اعتراضی در سوريه عمدتاً در شهرها و روستاهای کوچک باقی‌مانده و به شهرهای بزرگ- مانند دمشق و حلب که تقريباً نصف جمعيت سوريه را دارند- سرايت نکرده است.

۳- بشار اسد برای اين‌که بتواند به حکومت خود ادامه دهد از نظر اقتصادی به يک ميليارد دلار در ماه نياز دارد. همه شواهد نشان می دهند که وی قادر است براحتی اين مبلغ را هر ماه تأمين کند، و تحريم‌های اقتصادی هر قدر هم که تشديد شوند، نخواهند توانست وی  را از پا درآوردند.

۴- برعکس آنچه در ليبی اتفاق افتاد، در سيستم جهانی امروز تمايلی به دخالت نظامی در سوريه وجود ندارد- اين تمايل تنها در نزد ناتو، اروپا و آمريکا وجود دارد.

۵- در ميان روشنفکران سوری خارج کشور که ساليان درازی است در خارج بعنوان پناهنده سياسی بسر می‌برند و رابطه چندانی هم با معترضين داخلی ندارند، حتا يک شخصيت معروف که وجه رهبری و کاريزمايی داشته و بتواند در ميان مخالفان ظاهر شود و بعنوان جانشين بشار اسد باشد، وجود ندارد. از اين‌جهت هيچ اميدی وجود ندارد که اپوزيسيون بتواند بهر شکلی خود را متشکل کند.

 

* زير‌نويس مترجم:
غالب افراد اپوزيسيون سوريه وابستگان به بيگانگان  هستند و با گدايی در اين يا آن سفارتخانه و درگاه اين يا آن شيخ عرب، روزگار می‌گذارنند. يکی از معروف‌ترين اينان بنام غادری در آخرين مصاحبه خود آرزو کرد که پرچم اسراييل بر فراز شهر دمشق به احتزاز درآيد.


October 15th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی